• Media Center

AACO Communicates with Governments to Adopt Measures that Could Ease the Burdens on Airlines under the COVID-19 Situation

19 March 2020

Given the rapid spread of COVID-19 pandemic where we are seeing travel bans adopted by a number of countries, while some countries are totally closed in the face of air transport, and where the demand on air travel is severely low across the globe, and in order to provide protection against job losses as well as to help jumpstart the economic  contribution of air transport when this crisis is over, the Arab Air Carriers’ Organization (AACO) has communicated with the Arab governments through the Arab Civil Aviation Organization (ACAO) encouraging them to adopt the following measures:

1-    Taxes: AACO encouraged Arab governments to provide tax relief to airlines for at least a period of two years.
2-    Financial Situation of Airlines: AACO urged Arab governments to provide speedy financial support packages for airlines in order to shield more than 150 thousand families who rely in their livelihood on their airlines’ employers and to help airlines overcome this crisis and jumpstart their natural contribution to economic sustainability and growth beyond the current difficult times.
3-    Paying Lenders and Suppliers: AACO sought the support of Arab governments and other partners in aviation as well as other stakeholders to request lenders and suppliers to  provide a grace period to airlines and refrain from any measures against them in the current situation, until air transport is back to the start of normalcy.
4-    User Charges: AACO encouraged governments to support airlines in requesting airport operators and air navigation service providers to exempt airlines from paying parking fees during this time of emergency and to cancel or reduce other user charges paid by airlines.
5-    Liabilities under passenger rights regulations: AACO requested governments to temporarily exempt airlines from passenger rights regulations as the current situation is considered to be force majeure that obliges airlines to cancel or delay their flights with short notice.
6-    Slots Regulations: AACO asked the support of governments to exempt airlines from any slot rules applied in Arab airports.
7-    New Costs related to containing the spread of the virus: Many airlines have introduced sanitization measures and health monitoring devices. AACO requested governments to either compensate the airlines for the cost they are incurring under this category or to provide the tools needed for sanitization and monitoring.

  

Arab airlines and airlines around the world are doing whatever is within their capacity to serve their passengers with the least inconveniences possible given the current situation. A number of airlines have waived any fees related to passengers cancelling their flights or rebooking or other force majeure requests that passengers might have or had during this period. AACO sees the above measures as very important for governments to adopt in order to avoid a scenario where airlines would not be able to provide the public with convenient services through their global networks or where we would see a reduction in the choices of travel for passengers when the COVID-19 pandemic ends and global transport is back to normal.

 

Source: Arab Air Carriers' Organization


الإتحاد العربي للنقل الجوي يتواصل مع الحكومات لاعتماد اجراءات من شأنها تخفيف الأعباء على شركات الطيران في ظل انتشار فيروس كورونا

19 مارس 2020

بالنظر إلى الانتشار السريع لوباء فيروس كورونا، وفي ظل أن بعض البلدان قد فرضت حظراً على السفر، في حين أن بعضها الآخر مغلق تمامًا أمام النقل الجوي، وحيث أن الطلب على السفر الجوي قد انخفض جدًّا في جميع أنحاء العالم، ومن أجل تفادي خسائر في الوظائف وأيضاً من اجل المساعدة في إنطلاقة سريعة للمساهمة الاقتصادية للنقل الجوي عند انتهاء هذه الأزمة، تواصل الاتحاد العربي للنقل الجوي مع الحكومات العربية من خلال المنظمة العربية الطيران المدني لتشجيعهم على اتخاذ الإجراءات التالية:

أولاً، بما يتعلق بالضرائب: شجّع الإتحاد العربي للنقل الجوي الحكومات على تقديم إعفاءات ضريبية لشركات الطيران لمدّة سنتين على الأقل.

ثانياً، بما يتعلّق بالوضع المالي للشركات: شجّع الإتحاد العربي للنقل الجوي الحكومات العربية على تقديم دعم مالي سريع لشركات الطيران من أجل حماية أكثر من 150 ألف أسرة تعتمد في معيشتها على شركات الطيران التي توظفها، ومن أجل مساعدة شركات الطيران على التغلب على هذه الأزمة ودعم مساهمتها الطبيعية في الاستدامة والنمو الاقتصادي بعد الأوقات الصعبة الحالية.

ثالثاً، دفع المستحقات للمقرضين و مزودي الخدمات:
طلب الإتحاد العربي للنقل الجوي دعم الحكومات العربية والشركاء الآخرين المعنيين بمجال الطيران بالطلب من المقرضين وموردي الخدمات توفير فترة سماح لشركات الطيران قبل استئناف تسديد مدفوعاتهم والامتناع عن اتخاذ أية تدابير ضدهم في الوضع الحالي، إلى أن يعود النقل الجوي إلى وضعه الطبيعي.

رابعاً، رسوم إستخدام المطارات: طلب الإتحاد العربي للنقل الجوي من الحكومات مطالبة مشغلي المطارات ومقدمي خدمات الملاحة الجوية بإعفاء شركات الطيران من دفع رسوم إيواء الطائرات وأيضاً إلغاء أو تخفيض الرسوم الأخرى لاستخدام المطارات والمجال الجوي.

خامساً، المسؤوليات ضمن إطار قوانين حقوق المسافرين:
طلب الإتحاد العربي للنقل الجوي من الحكومات إعفاء شركات الطيران بشكلٍ مؤقت من قوانين حقوق المسافرين نظراً لأن الوضع الحالي يعتبر قوة قاهرة ويشترط إلى إلغاء رحلات ضمن مدة زمنية قصيرة.

سادساً، قواعد الخانات الزمنية: طلب الإتحاد العربي للنقل الجوي دعم الحكومات بإعفاء شركات الطيران من أي قواعد قد تكون مطبقة في المطارات العربية بما يتعلق بالخانات الزمنية.

سابعاً، التكاليف الإضافية المتعلقة بمنع إنتشار الفيروس:
تقوم شركات الطيران بإجراءات التعقيم وإستخدام أجهزة المراقبة الصحية وغيرها من التدابير التي تهدف إلى منع إنتشار الفيروس، لذا طلب الإتحاد من الحكومات إما تعويض هذه التكاليف الإضافية على شركات الطيران أو دعم الشركات في توفير الأدوات اللازمة للتعقيم والمراقبة.

 

تقوم شركات الطيران العربية وشركات الطيران حول العالم بكل ما في وسعها لخدمة ركابها قدر الإمكان في ظل الوضع الحالي. وقد تنازلت عدد من شركات الطيران عن أي رسوم تتعلق بإلغاء الركاب لرحلاتهم أو إعادة الحجز أو طلبات أخرى ضمن حالات القوة القاهرة. يرى الإتحاد العربي للنقل الجوي أنه من المهم للغاية أن تتبنى الحكومات العربية الإجراءات أعلاه لتجنب سيناريو عدم تمكن شركات الطيران من خدمة المسافرين بشكل مناسب عبر شبكاتها العالمية أو حيث سنرى انخفاضًا في خيارات السفر للركاب عندما ينتهي وباء فيروس الكورونا ويعود النقل العالمي إلى طبيعته.


المصدر: الاتحاد العربي للنقل الجوي

follow us on